Veelgemaakte fouten
72 procent van de hoogopgeleide Nederlanders ziet op het werk vaak tot regelmatig spelfouten voorbijkomen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van taalinstituut Taal in het Bedrijf. De grote meerderheid van deze fouten (63 procent) zit in het verkeerd gebruiken van d’s en t’s in werkwoordsvormen.
Nederlanders storen zich het meest aan fouten in zakelijke teksten als e-mails, plannen en verslagen (35 procent). Spelfouten in kranten of magazines (24 procent) en fouten in cv’s en sollicitatiebrieven (15 procent) staan op de tweede en derde plaats.
Foutloos?
De meerderheid van hoogopgeleide Nederlanders is tevreden over de eigen beheersing van de Nederlandse taal. Meer dan de helft (52 procent) zegt foutloos te schrijven. Over de mensen in hun werkomgeving zijn zij een stuk minder positief. Slechts 13 procent van de ondervraagden komt geen fouten tegen in teksten van collega’s en zakenpartners. 74 procent twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die schrijffouten maakt in het Nederlands.
Reden: onverschilligheid
Over de reden dat Nederlanders veel spelfouten maken, zijn de meningen verdeeld. Veel hoogopgeleiden denken dat het mensen simpelweg niet uitmaakt dat ze fouten maken (47 procent). Andere Nederlanders zien de complexiteit van de Nederlandse taal, de slechte kwaliteit van het onderwijs, regelmatige veranderingen in spelling en grammatica en de invloed van straattaal en slang als belangrijkste redenen.
Verantwoordelijkheid bij de werkgever
Over één ding zijn de meeste hoogopgeleide Nederlanders het wel eens: 82 procent vindt dat inwoners van ons land de eigen taal beter moeten leren, en een opvallend groot deel hiervan (73 procent) vindt dat de werkgever een cursus moet aanbieden om de kwaliteit van geschreven teksten binnen het bedrijf te verbeteren. 29 procent vindt zelfs dat deze cursus verplicht moet zijn. Daarnaast is 21 procent van mening dat een taaltoets moet worden opgenomen als een vast onderdeel van het sollicitatieproces.